Code Week 2018
Uczniowie klasy IVa pod opieką wychowawczyni Haliny Kras wzięli udział w Europejskim Tygodniu Kodowania CodeWeek 2018. Przez 5 kolejnych dni wykonywali zadania wspólnie z uczestnikami programu Uczymy Dzieci Programować.
Dzień 1. Poznaliśmy historię Code Week. Odszukaliśmy naszą miejscowość na mapie wydarzeń. Wyjaśniliśmy sobie co oznacza słowo kodowanie. Obejrzeliśmy taniec robotów w wykonaniu ambasadorów projektu i po kilku próbach z wielką frajdą odtańczyliśmy go sami. Zapoznaliśmy się z Ozobotem, tablicą kodów graficznych do jego programowania. Były też pierwsze pomyślne próby rysowania kodów. Otrzymaliśmy hasła do strony code.org, na której też ćwiczymy kodowanie.
Dzień 2. Kolejny dzień kodowania naszej klasy odbył się w plenerze. Mieliśmy zaplanowane ognisko, na które zabraliśmy Ozoboty. Pokonując kolejne odcinki trasy dowiedzieliśmy się czym są algorytmy i ze zdziwieniem odkryliśmy, że droga, która pokonujemy też nim jest. Omówiliśmy jeszcze raz zasady poruszania się Ozobotów: grubość rysowanych linii, ich kolory. W kolejnej części zajęć w grupach przy pomocy „Tablicy kodów” przygotowaliśmy trasę dla robota. Dodatkowo ozdobiliśmy plansze. Nasze kolejne zadanie zakończyło się sukcesem. Ozoboty wykonały wszystkie komendy bezbłędnie, a na końcu trasy radośnie zatańczyły. Zasłużyliśmy na pieczoną kiełbaskę.
Dzień 3. Dzisiaj na mapie Polski znaleźliśmy nasze województwo, większe miasta, rzeki oraz swoją miejscowość. Zaznaczyliśmy miejsca, które chcielibyśmy zwiedzić, omówiliśmy co ciekawego można tam zobaczyć wyszukując informacjie w Internecie. Zakodowaliśmy trasę wycieczki, po której prowadził nas Ozobot. Wcieliliśmy się w rolę przewodników szyfrując nazwy zabytków, ciekawych miejsc. W grupach wymienialiśmy się szyframi. Już wiemy gdzie pojedziemy na wiosnę na wycieczkę – odwiedzimy Biecz.
Dzień 4. Dzisiejsze wyzwanie, to przygotowanie mapy naszej miejscowości, zaznaczenie na niej ciekawych miejsc i ich zwiedzanie z Ozobotem. Inspiracją do wykonania zadania były obchody 100 – lecia Niepodległości. Nasza mapa – makieta zawiera trasy, które oprowadzają po Miejscach Pamięci Narodowej. Zaznaczyliśmy ważny dla naszego regionu Cmentarz w Łowczówku – zwany Cmentarzem legionistów polskich i zakodowaliśmy trasę, którą pokonują corocznie nasi koledzy uczestnicząc w Małopolskim Złazie Patriotyczno – Turystycznym. Roboty bez problemów pokonały trasy, a my cieszyliśmy się z kolejnego dobrze wykonanego zadania.
Dzień 5. Za nami 5 dni… 5 zadań i 5 wydarzeń… Ostatni dzień, to podsumowanie naszej pracy, radości, umiejętności współpracy w grupie, rozwijania logicznego myślenia i satysfakcji ze wspólnego kodowania. Podsumowując realizację 5 wyzwań, stworzyliśmy wspólny plakat.
Stwierdziliśmy, że wszystkie działania były dla nas interesujące, zadania bardzo nam się podobały, a my wykazaliśmy się pomysłowością i kreatywnością wspaniale ze sobą współpracując.