Grupa 3
Wychowawca: Katarzyna Filus
Piątek – 16.04.2021 r.
TEMAT DNIA – CUDA I DZIWY.
Kochani, na początek przywitanka- rozruszanka. Zaczynamy.
Jedna noga w przód, druga noga w przód,
schyl się i rączkami zawiąż but.
Przysiad, dwa podskoki, w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymachy rąk do przodu i rannego nie czuć chłodu.
Jeszcze trochę tańca. Wykonujcie proszę ruchy, o których mowa w piosence.
Przyszedł czas na rozwiązywanie kosmicznych zagadek.
Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik,
raz okrągły jak talerz. (księżyc)
Co to za złota świetlana kula,
która swym ciepłem Ziemię otula? (słońce)
W dzień ich nie ujrzysz,
chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć
nocą i wieczorami. (gwiazdy)
Co to za okrągła planeta,
na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)
Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr i samoloty. (rakieta)
Co to za przestrzeń
między Ziemią, Księżycem,
planetami oraz między gwiazdami? (kosmos)
A teraz przyjrzyjcie się obrazkowi, który znajduje się poniżej.
Co to takiego? Tak, to tęcza. Franek dostał właśnie farby od mamy i malował tęczę.
Powiedzcie:
– Jak miał na imię chłopiec, który malował tęczę? (Franek)? Jaką głoską rozpoczyna się jego imię? (F)
– Podzielcie słowo Franek na sylaby. Ile ich jest?
– Co Franek dostał od mamy? Jaką głoską rozpoczyna się słowo farby? (f)
– Podzielcie słowo farby na sylaby. Ile ich jest?
*5-latki – mogą spróbować podzielić słowo Franek, farby na głoski.
– Popatrzcie, na planszy powyżej widzimy małą i wielką, drukowaną i pisaną literę „f”,
– Napiszcie literę „F, f” w powietrzu, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
Zabawa ruchowa „Zbieramy kółeczka”.
Do zabawy potrzebne będą kółeczka w kolorze czerwonym i zielonym. Mogą być wycięte z papieru albo można wykorzystać zakrętki od napojów.
W pokoju rozsypane są kółeczka w kolorze czerwonym i zielonym. Dzieci biegają po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka ucichnie, dzieci stają i słuchają jaki wyraz mówi rodzic. Rodzic wymawia różne wyrazy, jeżeli w wyrazie będzie głoska „f” dzieci biorą po jednym kółeczku czerwonym, jeżeli nie będzie w wyrazie głoski „f” dzieci biorą po jednym kółeczku zielonym. Następnie dziecko przelicza uzbierane kółeczka i porównuje, których ma więcej, których mniej.
fabryka, zamek, fotel, firanka, krowa, perfumy, gofry, motyl, foka
Zabawa „Ile wyrazów słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe połączone z przeliczaniem wyrazów.
Rodzic czyta ciąg wyrazów. Zadaniem dziecka jest przeliczenie i podanie właściwej liczby.
Foka , gafa, szafa (3)
pufa, sofa, żyrafa, fotel (4)
farby, Franek (2)
telefon, fryzjer, mizeria, fiołek, fasola, fotograf (5)
4-latki mogą już odpocząć, a 5-latki proszę o wykonanie zadań w białej książce z LITERAMI I CYFRAMI na stronach 40 i 41.
Wspaniałego weekendu i do zobaczenia w przedszkolu! 🙂
Czwartek – 15.04.2021 r.
TEMAT DNIA – GWIAZDY NA NIEBIE.
Witajcie moje Przedszkolaki!
Dziś zaczniemy zajęcia od kosmicznej gimnastyki buzi i języka.
1,2,3 – lecimy rakietą w kosmos (przyklejcie język do podniebienia). Nabierzcie powietrze, zaciśnijcie usta, a z policzków zróbcie balonik. Nadlatuje statek ufoludków, dotknijcie językiem górnych ząbków, potem dolnych. Kosmonauta wylądował na planecie – język wędruje z jednego kącika ust do drugiego. Policzcie ile jest gwiazdek na niebie, liczcie językiem ząbki. Ufoludki się uśmiechają – uśmiechnijcie się. Przywitajcie się z ufoludkiem – całuski. Lecimy w kosmos – język w jednym policzku, potem w drugim.
Teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania pt. „Tato co to jest kometa?”
Co to jest kometa, tato? Było gorąco. Lipiec. Tomek czytał książkę w swoim pokoju bo na zewnątrz było zbyt gorąco, żeby grać w piłkę czy jeździć na rowerze. W mieszkaniu też był ukrop ale przynajmniej nie prażyło słońce. Tomek przyszedł do kuchni, wyjął z zamrażalnika kilka kostek lodu, wrzucił do szklanki a potem nalał do niej soku. Tata siedział w kuchni, czytał gazetę i słuchał wiadomości w radiu. Tomek nie mógł się nadziwić jak można robić te dwie rzeczy na raz – czytać i słuchać. Ale tata to potrafił. W wiadomościach podawali właśnie, że na niebie będzie można oglądać kometę i to gołym okiem, bez teleskopu ani nawet lornetki. – Co to jest kometa, tato? – spytał. Tata odłożył gazetę i uśmiechnął się – Kometa powiadasz? Wyjmij z lodówki jeszcze jedną kostkę lodu to pogadamy. Tomek myślał, że tata też chce sobie zrobić soku z lodem ale kostka miała posłużyć do czegoś innego bo wylądowała na płaskim talerzu. – Jak duża jest ta kostka lodu? – zapytał tata. – No szeroka na jakieś dwa centymetry, długa na trzy a grubości ma jakiś centymetr .No to wyobraź sobie tę kostkę ale powiększoną Tomek wyobraził sobie i uznał, że fajnie byłoby mieć za oknem taki kawał lodu, szczególnie w dzień tak upalny jak dzisiaj. – Oczywiście komety są różnej wielkości, to tylko przykład. Czyli to są takie wielkie, lodowe bryły? – zaciekawił się Tomek. – No tak można w uproszczeniu powiedzieć ale właściwie to można je bardziej porównać do brudnej śniegowej kuli przemierzającej kosmos. – Brudnej śnieżki? A dlaczego brudnej? – Dlatego, że taka kometa zbudowana jest z lodu, zamrożonych gazów, skał i pyłu. Więc nie wygląda jak ta nasza, kryształowo czysta kostka lodu. – I te śnieżne kule latają w kosmosie? Tak, przemierzają nasz Układ Słoneczny a jak zbliżą się do Słońca to robi im się taki ładny długi ogon… – Śnieżna kula z ogonem? Jak to? – Tomek otworzył szeroko oczy. – No właśnie tak. Co się stanie za kilka minut z naszą kostką lodu? – tata pokazał wzrokiem na talerz. Wokół kostki utworzyła się już obrączka z wody. – No, stopi się, to jasne. – No właśnie, i podobnie jest z kometami. Śnieżna kula zbliża się do Słońca, które zaczyna ją ogrzewać. Lód, gaz i pył zaczyna się uwalniać i uciekać z jądra komety. Im bliżej Słońca, tym więcej gazów się uwalnia i za kometą tworzy się ogromny, świetlisty ogon. Ciągnie się on za kometą wiele kilometrów i czasami możemy bez problemu oglądać go z Ziemi. Wygląda to jak wielka gwiazda z warkoczem i właśnie od tego wzięła się nazwa – kometa czyli “gwiazda z włosami”. – O rany, super! I będziemy mogli wieczorem oglądać tę kometę na niebie? – Jak tylko nie będzie chmur to obejrzymy, a może zrobimy też parę zdjęć, co Ty na to? – Świetnie!
Spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Co to jest kometa?
- Dlaczego tata Tomka przyrównał ją do brudnej śnieżki?
- Co oznacza nazwa kometa?
Jeśli macie ochotę, to z pomocą mamy, możecie wykonać kosmiczną rakietę z owoców.
Poproście mamę, żeby pomogła Wam zbudować pyszną rakietę z waszych ulubionych owoców. Na patyczki do szaszłyków nabijajcie po kolei kawałki owoców, na koniec wbijcie je w połówkę jabłka. Jabłko niech przekroi ktoś dorosły. Wasze rakiety będą nie tylko piękne, ale też smakowite. SMACZNEGO !!!
Udanej zabawy!
Środa – 14.04.2021 r.
TEMAT DNIA – KIEDY JEST DZIEŃ, A KIEDY NOC?
Na początek, aby przypomnieć sobie nasze przedszkole i wspólnie spędzony czas zabawmy się do piosenki „Głowa, ramiona, kolana, pięty”. Pamiętajcie, aby dokładnie wskazywać części ciała, mimo tego, że będzie coraz szybciej.
A teraz usiądźcie i posłuchajcie wiersza M. Terlikowskiej pt. „Halo, tu mówi Ziemia”.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie, a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
– Dobranoc!- wołam
– Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.
Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Jak wygląda dzień, a jak noc?”- praca z obrazkami. Popatrzcie na obrazki ukazujące dzień i noc. Jakie są różnice między dniem a nocą?
Spójrzcie na ilustrację i posłuchajcie jak powstają dzień i noc.
Jak już wcześniej wspomniałam Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca- widać je na niebie jeśli nie ma chmur. . Noc jest po tej stronie, która jest odwrócona od Słońca. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
„Podróż Ziemi wokół Słońca” – doświadczenie.
Aby lepiej zrozumieć występowanie zjawiska dnia i nocy proponuję wam wykonanie prostego doświadczenia. Jeżeli posiadacie w domu globus /kula ziemska/ – wykorzystajcie go. Rodzice trzymają latarkę lub lampkę i oświetlają jej światłem globus, a wy w tym czasie zakręćcie nim. Z tej strony globusa – kuli ziemskiej, która oświetlana jest światłem latarki panuje dzień, a ze strony nieoświetlonej panuje noc.
Jeżeli nie posiadacie globusa proponuję, abyście wzięli piłeczkę, która będzie kulą ziemską. Rodzice kierują światło latarki na piłeczkę, którą wy będziecie obracać w dłoni. Z tej strony piłeczki – kuli ziemskiej, która oświetlona jest światłem latarki panuje dzień, a ze strony nieoświetlonej panuje noc.
Obejrzyjcie planszę demonstracyjną wydawnictwa MAC, która znajduje się w poniższym linku.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=73
Przedstawia ona zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce część Księżyca).
Księżyc to naturalny satelita Ziemi. Niektóre planety krążące wokół Słońca posiadają satelity zwane księżycami. Ziemia ma tyko jeden księżyc, który ją obiega. Droga, którą księżyc pokonuje krążąc wokół Ziemi nosi nazwę orbity. W ciągu jednego roku księżyc wykonuje ponad 12 okrążeń naszej planety. Dlatego rok podzielono na 12 miesięcy.
Zabawa „Krążymy po orbitach”.
Przygotujecie 2 skakanki lub sznurek. Poproście kogoś z domowników, żeby ułożył wam z nich duże ósemki. Spróbujcie przejść po nich stopa za stopą.
Z kosmosem związany jest Mikołaj Kopernik – wielki polski uczony – astronom.
Dawno temu ludzie myśleli, że Ziemia jest płaska. Byli także zdania, że Słońce krąży wokół Ziemi. Pogląd ten zmienił wspaniały polski uczony astronom Mikołaj Kopernik. O jego największym odkryciu mówi się, że „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”. To on udowodnił,
że to Ziemia krąży wokół Słońca i jeszcze wokół własnej osi. Jeżeli macie ochotę, zobaczcie krótki filmik o tym wielkim uczonym.
Uzupełnijcie ćwiczenia w kartach pracy:
4-latki- cz. 2, do str. 27,
5-latki – cz. 3, do str.76.
Powodzenia!
Wtorek – 13.04.2021 r.
TEMAT DNIA – W PRZESTRZENI KOSMICZNEJ.
Hej, Hej! To już wtorek. Jesteście gotowi? Zaczynamy!
Posłuchajcie i popatrzcie uważnie.
Powtórzymy sobie wszystko to co już wiemy o planetach. Nasz układ słoneczny nazwany jest tak, bo wszystko co się w nim znajduje, w tym nasza Ziemia, krąży wokół Słońca. Osiem planet porusza się po orbitach- takich torach wokół gwiazdy, którą jest Słońce. Ziemia również krąży po orbicie wokół Słońca, a także wokół własnej osi.
Obejrzyjcie ilustrację.
Wykonajcie poniższe polecenia:
1) Wskażcie słońce.
2) Policzcie, którą planetą od słońca jest Ziemia.
3) Spróbujcie dzięki poprzedniemu filmowi i tej ilustracji wymienić wszystkie planety.
4) Pokażcie planetę, która posiada pierścień.
„Układ Słoneczny” – zabawa ruchowa z piłką.
Zaproście do zabawy Rodzica, usiądźcie naprzeciw siebie. Rodzic będzie rzucał do Was piłkę jednocześnie podając nazwy planet, Wy piłkę łapiecie. W momencie kiedy Rodzic wypowie słowo „Słońce” nie należy łapać piłki. Jeżeli jednak ją złapiecie za karę wykonujecie 8-krotnie jakieś, ćwiczenie np. 8 przysiadów, 8 pompek, 8 pajacyków itp. Ćwiczenie wykonujecie także jeżeli nie uda się złapać piłki, kiedy Rodzic wypowie nazwę planety.
Zapraszam was teraz przedszkolaki do zrobienia pracy plastycznej – „Układ Słoneczny”.
Potrzebna nam będzie czarna kartka papieru, plastelina, biała kredka.
Ulepcie z plasteliny planety, ćwicząc paluszki toczcie różnokolorowe kulki. Na środku kartki przyklejcie słońce – mama lub tata albo siostra, brat pomogą wam narysować orbity wokół Słońca. Każda planeta krąży wokół Słońca po swojej orbicie, a więc okrążacie Słońce każdą planetą i znów ćwiczycie paluszki. Uważajcie, żeby nie spaść z orbity, przyklejcie planety do kartki i macie własny układ słoneczny.
Na koniec posłuchajcie piosenki.
Spróbujcie wymienić nazwy wszystkich planet, podzielcie te nazwy na sylaby.
Do jutra!
Poniedziałek – 12.04.2021 r.
TEMAT DNIA – PODRÓŻ KOSMICZNA.
Kochane przedszkolaki! Nadszedł nowy tydzień, a wraz z nim nowe zadania. W tym tygodniu będziemy zdobywać wiedzę na temat kosmosu.
Na początek posłuchajcie odgłosów kosmosu, nagranych przez NASA.
Co kojarzy Wam się z kosmosem?
(Dziecko podaje jak najwięcej skojarzeń do słowa „kosmos”, (np. gwiazdy, Droga Mleczna, kometa, planety, Słońce, księżyc, astronauta, ufoludki, statek kosmiczny rakieta, kometa).
Zabiorę was dzisiaj w niezwykłą podróż. Każdy z was zmieni się w kosmonautę, bo to będzie podróż kosmiczna. Ruszamy… mama (lub tata) czyta – ty naśladujesz kosmonautę.
Wybieramy się w podróż kosmiczną. Zanim wystartujemy musimy się odpowiednio ubrać, zatem wkładamy kombinezon, prawa noga, lewa noga, zapinamy suwak szszuuuu, wkładamy jeden but, drugi but, prawą rękawicę, lewą rękawicę i hełm. Uwaga wsiadamy do rakiety, włączamy silnik, zapinamy pasy i odliczamy… 3.2.1 start! Lecimy wysoko, jeszcze wyżej, wchodzimy w przestrzeń kosmiczną, turbulencje. Czujesz? Burza kosmiczna, odłamki skał, musimy uciekać, przechyl się w jedną stronę, potem w drugą stronę. Uff! Udało się, ooo… jakaś planeta, lądujemy.
Klaszczemy, tupiemy i cichutko siadamy. Zapraszam teraz na film.
Podobał wam się film? Mam nadzieję, że tak. Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.
– Czym jest słońce?
– Po czym krążą planety wokół słońca?
– W jaki sposób można udać się w podróż kosmiczną?
– Jak nazywa się planeta, która ma pierścienie?
– Jak nazywa się planeta na której jest życie?
– Jaką planetę nazywamy czerwoną?
Na pewno wiecie, że kosmonauci muszą być zdrowi, silni i zwinni . Dziś poćwiczymy razem z nimi. Powtórzcie każde ćwiczenie kilka razy.
Wirujący bączek – ślizgasz się w kółko na brzuchu;
Wiatraczek – usiądź na podłodze podkurcz nogi kręcisz się na pupie;
Chowamy się – siadasz na podłodze przyciągasz kolana do głowy, rozprostuj nogi;
Gorąca podłoga – chodzisz wysoko podnosząc kolana;
Zwierzątko – rodzic stoi w rozkroku, Ty na czworakach przechodzisz między nogami, naśladujesz kotka lub pieska;
Modelka – na podłodze sznurek, idziesz po sznurku, plecy wyprostowane, głowa wysoko, kroki pełne gracji;
Lustro – siadasz naprzeciw siebie z rodzicem, dziecko naśladuje ruchy rodzica, kiwa głową podnosi rękę itp. potem zmiana ról;
Miś się budzi – leżysz na podłodze naśladujesz chrapanie, na hasło miś się budzi przeciągasz się i chodzisz na czworakach, na hasło miś idzie spać, zwijasz się w kłębek.
Miłego dnia!