Grupa 4
Wychowawca: Kinga Iwaniec
Piątek – 16.04.2021 r.
TEMAT DNIA: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
Na dzień dobry podsyłam Waszą ulubioną piosenkę do SKANANIA, ROBIENIA PAJACYKÓW, PRZYSIADÓW, TAŃCA….. Zapraszam na szaleństwo. Wszyscy się cieszymy, bo w poniedziałek się WIDZIMY 🙂
Proszę posłuchajcie wiersza czytanego przez kogoś dorosłego, z niego dowiecie się skąd się bierze dzień, a skąd noc:
„Halo, tu mówi Ziemia”
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia,
a z tamtej – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą Amerykanie.
Właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
– Dobranoc! – wołam.
– Dzień dobry! – wołam,
to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
ażeby Słońce obiec wokół.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć kiedy jest dzień, a kiedy noc, proszę wykonać doświadczenie
z globusem i stojącą lampką. Jeżeli ktoś nie ma w domu globusa może do tego celu wykorzystać piłkę.
Globus to model Ziemi na której mieszkamy. Lampka to Słońce.
Teraz zakręćcie globusem tak, żeby się ruszał i skierujcie na niego światło lampki. Nasza kula ziemska ciągle się kręci, nie tylko wokół Słońca, ale również Ziemia kręci się wokół własnej osi.
Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – lampki.
Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę
oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
Mały kosmita Paxi wytłumaczy wam to zadziwiające zjawisko.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku.
Mam nadzieję, że już dla Was jest wszystko jasne, skąd bierze się dzień i noc. Teraz zapraszam Was do zabawy z rodzicem pt. „Dzień –noc”.
Dziecko z rodzicem siadają na dywanie. Na hasło– dzień dobry – siedzą na dywanie
z wyprostowanymi nogami; na hasło – dobranoc – kładą się na podłodze.
Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
Do następnej zabawy będziemy potrzebować wyciętych kółek żółtych i niebieskich, można również użyć plastikowych zakrętek w tych kolorach.
Waszym zadaniem jest ułożenie rytmu w kształcie koła z wyciętych żółtych kół/zakrętek znaczających słońce i niebieskich kół/zakrętek oznaczjących księżyc. Słońce –dzień, księżyc –noc. Z zabawy tej wynika, że zawsze po nocy nadchodzi dzień, a po każdym dniu jest noc.
Życzę Państwu i Dzieciom MIŁEGO WEEKENDU oraz wspaniałego powrotu do przedszkola.
Do zobaczenia w poniedziałek!
Czwartek – 15.04.2021 r.
TEMAT DNIA: Przybysze z kosmosu
Witam Dzieciaki! Dziś zapraszam Was na początek do wysłuchania opowiadania
Wysłuchajcie teraz krótkiego opowiadania „Spotkanie z ufoludkiem”, a następnie odpowiedzcie na pytania które zada Ci Rodzic.
http://www.pp8-pszczyna.pl/pliki/Spotkanie_z_ufoludkiem.mp3
Pytania do opowiadania:
– Jaką bajeczkę przeczytała mama swojemu synowi wieczorem?
– O czym myślał chłopiec zasypiając?
– Kogo chłopiec zobaczył za oknem?
– Jak wyglądał ufoludek?
– Co powiedział chłopcu przybysz?
– Gdzie ufoludek spędził noc?
– Jakie pytanie zadała synowi mama gdy obudziła go rano?
– Jak myślisz czy spotkanie chłopca z ufoludkiem wydarzyło się naprawdę?
Proponuję teraz zabawę ortofoniczną: „Kosmiczny język”, która przygotuje Was do spotkania z ufoludkiem. Rodzic będzie teraz wypowiadał kosmiczne sylaby a Ty będziesz powtarzał. Słuchaj uważnie bo będzie coraz trudniej.
– Rodzic wypowiada po jednym słowie, a dziecko powtarza: nem; nen; non; trulo; lulo; lilo; bra; bre; bri; bro; ke; ka;
– Rodzic wypowiada po dwa słowa naraz, dziecko powtarza: nem ne; no trulo; lulo bra; bre bri; bro ke; trulo lulo; nem lulo; bri trulo;
– Rodzic wypowiada po trzy słowa naraz: nem ne no; trulo lulo bra; bre bri bro; ke nem nen; lilo bra ke; bri bro ka;
– A teraz całe kosmiczne słowa: aplepaplu, melabolombys, kolosimanus, salenelius;
Jak myślisz co mogą oznaczać te słowa? A może ty masz pomysł na kosmiczny język?
Znacie już język ufoludków, w takim razie wracamy do piosenki o ufoludkach, którą słuchaliście w poniedziałek. Spróbujcie nauczyć się całej piosenki. Zacznijcie od refrenu.
1.Na swym spodku prosto z Marsa
ufoludki przyleciały.
A wybrały naszą Ziemię,
bo tu urlop spędzać chciały.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy
niech posłucha sam,
jak śpiewają umba-bulba,
umba-bulba bam. (2x)
2. Już ognisko rozpaliły
na polance w leśnej ciszy,
a na biwak ufoludkom
wydał zgodę pan leśniczy.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy… (2x)
3.Pamiętały ufoludki,
by posprzątać las po sobie,
bo choć z Marsa są to wiedzą,
że dbać trzeba o przyrodę.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy… (4x)
Miłego śpiewania! Do jutra!
Środa – 14.04.2021 r.
TEMAT DNIA: Kosmonauta
Witam serdecznie wszystkie dzieciaki. Dziś środa, dzień ćwiczeń. Zapraszam do gimnastyki z rodzicem albo rodzeństwem.
„Kosmiczna gimnastyka” – rozgrzewka – Rodzic recytuje wierszyk i pokazuje czynności, które naśladują dzieci. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.
Prawą nogą wypad w przód (robimy wykrok prawą nogą)
i rączkami zawiąż but (udajemy wiązanie buta)
Powrót, przysiad, dwa podskoki (robimy przysiad i dwa podskoki)
W miejscu bieg i skłon głęboki (biegniemy chwilę w miejscu i wykonujemy skłon)
Wymach rączek w tył, do przodu (wymachujemy rękoma do tyłu i do przodu w skłonie)
I rannego nie czuć chłodu.
„Bieg ufoludków” – zabawa bieżna – Rodzic ustawia slalom np. z poduszek. Dziecko mając nogi związane np. apaszką pokonuje slalom biegnąc/idąc tyłem.
„Lustrzane odbicie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – dzieci z Rodzicem stają na przeciw siebie. Jedna osoba z pary wymyśla trzy ruchy, które odwzorowuje drugie, a następnie ma miejsce zamiana ról.
„Kosmiczny tunel” – zabawa z elementem czołgania się – dziecko pokonuje tunel przechodząc pod ustawionymi krzesłami/stołkami. (kilka razy)
„Kosmiczne wstawanie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – każdy kładzie się na podłodze i wstaje z pozycji leżącej bez podpierania się rękami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.
„Droga mleczna” – zabawa relaksacyjna – Rodzic siada za dzieckiem w siadzie skrzyżnym, blisko siebie. Rodzic mówi tekst masażyku jednocześnie masując dziecko po plecach. Zabawę powtarzamy dwukrotnie. (następuje zmiana)
Była sobie mleczna droga –rysujemy krętą linię
Pełna wielu błyszczących gwiazd – stukamy palcami
Na jednej z planet – rysujemy koło
Ufoludek mieszka – rysujemy koło
Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy dwie linie
Ma duże zielone uszy – łaskoczemy uszy
I szyję długą ma – gładzimy szyję
Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka
I śmieje się ha, ha, ha – łaskoczemy brzuszek
Świetnie Wam poszło, mam nadzieję, że dobrze się bawiliście. Do następnego zadania proszę, aby każdy z Was narysował i wyciął sobie 10 kosmonautów i kartoniki z liczbami od 1 do 10.
No właśnie, kim jest KOSMONAUTA?
To osoba odbywająca loty kosmiczne.
Każdemu z nich narysuj coś CHARAKTERYSTYCZNEGO według instrukcji :
Pierwszy ma dwie fajne szelki
Drugi z listków pasek wielki
Trzeci duże okulary
Czwarty buty nie do pary
Piąty kieszeń całkiem sporą
Szósty torebkę czerwoną
Siódmy wielkie rękawiczki
Ósmy dwa małe patyczki
Dziewiąty nos zakrzywiony
A dziesiąty ma balony.
Kiedy kosmonauci są już gotowi zaczynamy zabawę, w której posługujemy się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, piąty, dziesiąty)
- układamy kosmonautów według kolejności, o której była mowa w wierszu.
- Jak wygląda czwarty kosmonauta? (drugi, dziewiąty)
- Który z kolei kosmonauta ma okulary? (szelki, balony, dużą kieszeń)
- Pokaż kosmonautę trzeciego ( dziesiątego, piątego)
Następnie przechodzimy do zabawy z kosmonautami, w której będziemy określać ilu jest kosmonautów (liczebniki główne: jeden, pięć, dziesięć)
- Dzisiaj odwiedzili nas kosmonauci. Ilu ich jest? Mama podaje liczbę 5-odwiedziło nas 5 kosmonautów -dziecko układa 5 kosmonautów i przelicza od lewej do prawej wskazując każdy element, to samo powtarzamy z liczbami 2 i 10;
- Mama pokazuje 3 palce -dziecko układa tylu kosmonautów ile widzi palców; to samo powtarzamy z liczbami 7,8;
- Mama pokazuje kartonik z cyfrą 1 i pyta ile ułożysz postaci? -dziecko układa tylu kosmonautów ile wskazuje cyfra, to samo powtarzamy z liczbami 5 i 9;
- Mama pyta: ilu będziesz miał kosmonautów jeżeli do dziewięciu dołożysz jednego-dzieckodokłada,przelicza i podaje wynik 10. To samo ćwiczenie wykonujemy z innymi liczbami : 4 i 3, 6 i 2.
Ćwiczymy, dopóki dziecko ma ochotę.
Dziękuję za bardzo aktywny dzień.
Do zobaczenia jutro!
Wtorek – 13.04.2021 r.
TEMAT DNIA: W przestrzeni kosmicznej.
Witam Przedszkolaki!
Dzisiaj zabieram Was w kosmiczną podróż po UKŁADZIE SŁONECZNYM, ale zanim wyruszymy, musimy wykonać pracę. Co będziemy wykonywać, dowiecie się rozwiązując zagadkę:
Co to za pojazd szybki i duży,
który do lotów kosmicznych służy?
Może pojazdem tym któreś z dzieci
w podróż na księżyc kiedyś poleci.
/rakieta/
Tak, to RAKIETA. Do jej wykonania będziecie potrzebować rolkę po papierze toaletowym, kolorowy papier, skrawki czerwonej i żółtej bibuły, małą gumkę recepturkę oraz klej i nożyczki.
– oklejamy rolkę kolorowym papierem, który na końcu zawiązujemy gumną recepturką
– wycinamy dwa kółka z papieru i przyklejamy jako okna
– następnie wycinamy dwa trójkąty, które tworzą skrzydła rakiety po obu jej stronach
– na koniec ucinamy kawałki bibuły i przyklejamy je od wewnętrznej strony rolki, tworzą one kłęby ognia wydobywającego się z rakiety.
Mam nadzieję, że Wasze rakiety są gotowe, dlatego, że STARUJEMY!!!
– ODLICZAMY : 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 START!
– KLASZCZEMY w ręce początkowo wolno, potem szybko
– UDERZAMY szybko rękoma o uda z równoczesnym tupaniem nogami
– SYCZYMY Zzzzzzzzzzz………. wznosząc ramiona w górę z okrzykiem HURRRA!!!!!
– KRZYCZYMY BĘC! Z jednoczesmym opuszczeniem ramion w dół na znak wylądowania
Zapraszam Was teraz do obejrzenia filmu o Układzie Słonecznym. Oglądajcie uważnie, gdyż jest on bardzo ciekawy.
Mam nadzieję, że spodobał Wam się film i potraficie już odpowiedzieć na pytania:
– Którą planetą od Słońca jest Ziemia? (trzecią)
– Co krąży wokół Ziemi? (księżyc)
– Co to jest Słońce? ( gorąca, świecąca gwiazda)
– Która z planet jest najmniejsza? (Merkury)
– Którą planetą od Słońca jest Wenus? (drugą)
– Jak nazywa się czwarta planeta od Słońca? (Mars)
– Pomiędzy którymi planetami znajduje się pas planetoid? (Marsem a Jowiszem)
– Która planeta jest najdalej odsunięta od Słońca? (Neptun)
– Największa planeta w Układzie Słonecznym to? (Jowisz)
– Wokół której z planet widoczne są pierścienie? (Saturn)
– Siódmą planetą od Słońca jest? (Uran)
Świetnie Wam poszło! Gratulacje!
Postarajcie się zapamiętać kolejność planet od Słońca MERKURY, WENUS, ZIEMIA, MARS, JOWISZ, SATURN, URAN , NEPTUN, pomoże Wam w tym piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg
Do jutra!
Poniedziałek – 12.04.2021 r.
TEMAT DNIA: Cuda i dziwy
Witam Kochani ! Niestety w tym tygodniu również się nie zobaczymy.
Na początek dzisiejszego dnia zapraszam Was do muzycznej rozgrzewki w rytm piosenki „Spoko loko”. Proszę wykonujcie ruchy zgodnie z instrukcją w piosence:
Mam nadzieję, że już wszyscy jesteśmy rozruszami i gotowi do działania. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o KOSMOSIE. Spróbujcie przypomnieć sobie co wiecie na ten temat. A teraz zapoznajcie się z piosenką o Ufoludkach.
Śpiewające Brzdące – Ufoludki na urlopie
1.Na swym spodku prosto z Marsa
ufoludki przyleciały.
A wybrały naszą Ziemię,
bo tu urlop spędzać chciały.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy
niech posłucha sam,
jak śpiewają umba-bulba,
umba-bulba bam. (2x)
2. Już ognisko rozpaliły
na polance w leśnej ciszy,
a na biwak ufoludkom
wydał zgodę pan leśniczy.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy… (2x)
3.Pamiętały ufoludki,
by posprzątać las po sobie,
bo choć z Marsa są to wiedzą,
że dbać trzeba o przyrodę.
Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy… (4x)
Do piosenki o Ufoludkach wrócimy jeszcze w tym tygodniu. A dziś popatrzcie na ilustrację poniżej. Co się na niej znajduje?
Tak! To są farby.
Co słyszymy na początku wyrazu FARBY?Tak, słyszymy głoskę f. Spróbujcie podzielić wyraz farby na głoski, i policzcie ile ich jest.
farby
Następnie na sylaby z równoczesnym klaskaniem i również policzcie ile ich jest.
Na początku wyrazu FARBY jest głoska F. Proszę, spróbujcie podać inne wyrazy rozpoczynające się głoską F. (Franek, flaga, foka, flet, fotel) Popatrzcie teraz jak wygląda LITERA F wielka i f mała. U góry mamy F drukowane, na dole F pisane.
Popatrzcie dokładnie, w którym miejscu jest CZERWONA KROPKA od której zaczynamy pisanie litery. Spróbujcie NAPISAĆ palcem literę f i F w powietrzu, na ścianie, na lustrze (następnie proszę wyczyścić lustro), na kartce, a na końcu spróbujcie napisać te litery w ZESZYCIE. W razie problemów poproście o pomoc kogoś dorosłego. Jestem pewna, że poradzicie sobie świetnie.
Proszę również o wykonanie zadań w białej książce z LITERAMI I CYFRAMI na stronach 40 i 41.
Życzę miłej pracy 🙂Do zobaczenia jutro!