Wielki konkurs czytelniczy o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza oraz z treści „Quo vadis”
28. października bieżącego roku przeprowadzono w naszej szkole konkurs czytelniczy, który został zainicjowany Narodowym Czytaniem Quo vadis w pierwszych dniach września. Książka opowiada o miłości Ligii i Winicjusza. Pokazuje jak silne jest to uczucie, jak potrafi zmienić człowieka, zarówno jego charakter, nawyki, jak i zachowanie. Z tej lektury można się dowiedzieć, jak wyglądało codzienne życie zwykłych mieszkańców starożytnego Rzymu. Ludzie wiecznego miasta byli bardzo zróżnicowani pod wieloma względami. Autor opisuje też losy pierwszych chrześcijan. Z powieści możemy się dowiedzieć, że byli prześladowani, torturowani, skazywano ich na śmierć, ale także o tym, jak pod wpływem ich wiary, postaw i czynów zmieniali się nawet najgorsi łotrowie. Warto poznawać źródła kultury europejskiej.
Organizatorem wydarzenia była p. D. Sowa. W Komisji oceniającej pracowały: p. A. Stachoń, p. J. Gawełczyk, p. H. Kurczab, p. D. Sowa pod przewodnictwem p. wicedyrektor H. Karaś.
Konkurs ten zamknął obchody Roku Sienkiewicza. Nadto szczegółowymi celami przedsięwzięcia były: mobilizowanie uczniów do czytania, pogłębianie ich ciekawości czytelniczej oraz znajomości życia i twórczości klasyków literatury polskiej, popularyzowanie wartościowej literatury polskiej, kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności publicznego wypowiadania się na temat twórcy i przeczytanych lektur, rozwijanie umiejętności formułowania sądów i ocen na temat przeczytanej książki, uaktywnienie humanistycznych potrzeb uczniów poprzez udział w konkursach polonistycznych, rozwijanie zdrowego współzawodnictwa. Uwzględniając wysoki stopień trudności, przygotowano ponad sto pytań w związku z tematem oraz wyeksponowano je na tablicy informacyjnej w korytarzu już w połowie września. Gimnazjaliści mieli czas na solidne przygotowanie się do rywalizacji i skrupulatnie go wykorzystali, co było słychać w wyczerpujących odpowiedziach konkursowych. Musieli dobrze orientować się w treści powieści oraz znać biografię a także twórczość pisarza. Zostali poinformowani o procedurach konkursowych.
Uczestnikami wydarzenia byli uczniowie wszystkich klas gimnazjalnych. Każda klasa wyłoniła drużynę reprezentacyjną składającą się z trojga uczniów: Paula Bajorek, Julia Sanek, Wiktoria Kozik z klasy Ia, Julia Karnia, Weronika Szumlańska, Elwira Kucharzyk z klasy Ib, Szczepan Kwaśny, Magdalena Kierońska, Magdalena Szczepanik z klasy Ic, Gabriela Baniak, Weronika Kierońska, Zuzanna Jachimiak z klasy IIa, Daniel Kwaśny, Mateusz Sarad, Piotr Bajorek z klasy IIb, Weronika Sówka, Klaudia Kipiel, Wiktor Marszałek z klasy IIc, Ewelina Kurczab, Paulina Smagacz, Veronica Becheanu z klasy IIIa, Paulina Bąk, Marcin Bąk, Patrycja Mierzwa z klasy IIIb, Weronika Nadolnik, Weronika Sterkowicz, Natalia Dzięciołowska z klasy IIIc. Uczniowie byli dobrze przygotowani, a zestawy pytań były złożone, trudne, wymagające precyzyjnej wypowiedzi, zatem Komisja oceniająca miała sporo pracy, aby wyłapać błędne szczególiki w odpowiedziach konkursowiczów. Rywalizacja przebiegała w dwóch rundach, uczniom zasychało w gardłach, więc ratowali się sokami ufundowanymi przez sklepik szkolny. Do finału dotarły drużyny z klas: IIIa, IIIb, Ib, ale nie obyło się bez dogrywki, którą wygrała drużyna z klasy Ib, pokonując wiedzą trzecioklasistów i to oni, a właściwie one zostały najlepszymi czytelniczkami, najwytrwalszymi poszukiwaczkami informacji o życiu i twórczości Sienkiewicza, zwyciężczyniami konkursu. Na drugim miejscu uplasowała się drużyna z klasy IIIa, a na trzecim drużyna z klasy IIIb. Dyplomy, słodycze oraz nagrodę ufundowała organizator przedsięwzięcia.
Serdeczne gratulacje należą się wszystkim uczestnikom, podziękowania za wytrwałość pracującym w Komisji oceniającej oraz wzorowe zachowania za postawę gimnazjalistom z klasy IIb, którzy pomogli przygotować miejsce konkursu, a później je uporządkować.
D. Sowa