google-site-verification=S1Y8kZyNJcFvCxJg7KkD7yNq6dc6FXecelmpqwyZOoA

„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza lekturą Narodowego Czytania w 2016 r.


„Bez czytania jesteśmy wtórnymi analfabetami, można nami łatwo sterować, nie rozpoznajemy odniesień do tradycji kultury, nie mamy wyobraźni i nie dysponujemy pewnego rodzaju wrażliwością, która jest konieczna w życiu społecznym…”
Sylwia Chutnikwspółczesnapisarka, laureatka nagród literackich, działaczka społeczna.

Tegoroczna lektura została wybrana podczas internetowego głosowania spośród pięciu propozycji: „Chłopi” Wł. St. Reymont, „Wesele” St. Wyspiański, „Quo vadis” H. Sienkiewicz, „Popioły” S. Żeromski, „Noce i dnie” M. Dąbrowska.

– To piękna, cudowna powieść o miłości, o upadającym imperium, ale przede wszystkim o sile wiary, która potrafi czasem góry przenosić – powiedział w lutym bieżącego roku prezydent Andrzej Duda, kiedy ogłaszał wyniki głosowania. 3 września 2016 r. para prezydencka rozpoczęła Narodowe Czytanie powieści, ale nie byli pierwsi, ponieważ akcję czytania wskazanego utworu Sienkiewicza w naszej szkole przeprowadziliśmy dzień wcześniej- w piątek- 2 września, zachęcając uczniów i ich rodziny do zagłębienia się w lekturze „Quo vadis” następnego dnia i w kolejnych.

Organizacją przedsięwzięcia zajęli się: p. H. Kurczab – opiekun biblioteki szkolnej, poloniści – p. D. Sowa, p. A. Stachoń, p. M. Polak, a pomocą techniczną służyli- p. T. Baran, p. W. Cudek, p. E. Cudek. Początkowo w sali gimnastycznej zebrali się wszyscy gimnazjaliści oraz szóste klasy, lecz podczas krótkiej przerwy – zaciekawieni szkolnym wydarzeniem –  dołączyli i młodsi uczniowie z wychowawcami.

Fragmenty powieści wybierali sami uczestnicy akcji, ale do poszczególnych klas przypisano rozdziały tak, aby objąć cały utwór. Po zaprezentowaniu idei imprezy oraz życia i twórczości pisarza uczennica z klasy 3a przedstawiła – chyba najkrótsze z możliwych – streszczenie „Quo vadis”:  Akcja utworu rozgrywa się w Rzymie za panowania Nerona.            W podziemiu działają sekty chrześcijańskie – jak wówczas nazywano chrześcijan –  a po Ziemi wędrują apostołowie nauczający o Chrystusie. Marek Winicjusz, rzymski żołnierz, jest przeciwnikiem nowej religii, jednak pod wpływem miłości do pięknej Ligi zmienia zdanie. Zaczyna przekonywać się do chrześcijaństwa, ale właśnie wtedy wybucha pożar Rzymu. Wydarzenie to ma natchnąć Miedzianobrodego do nowej twórczości, którą w pokrętny sposób krytykuje Petroniusz – rzymski arbiter elegancji. Wyznawcy Chrystusa zostają oskarżeni o podpalenie miasta i rozpoczynają się ich prześladowania, dlatego apostoł Piotr opuszcza Rzym i wówczas spotyka Chrystusa, więc go pyta- „Dokąd zmierzasz, Panie?”. To pytanie dotyczy wszystkich bohaterów: jaką drogę życiową obiorą, jakimi wartościami będą się kierować, które uznają za swoje?

 Czytanie rozpoczęła p. dyrektor Ewa Białkowska, a zakończył epilogiem wicedyrektor p. T. Baran. Wzór pięknego czytania oraz popis własnej interpretacji dzieła dali także: p. Marek Polak, p. Anna Cudek, ks. Piotr Siemek, a przede wszystkim młodzi czytelnicy: Agnieszka Włudyka i Natalia Gaj z kl. 3a, Marcin Bąk i Klaudia Gucwa z kl. 3b, Aleksandra Wadoń i Weronika Sterkowicz z kl. IIIc, Wiktor Marszałek i Weronika Sówka z kl. IIc, Gabriela Cudek i Sylwia Włudyka z kl. IIb, Andrzej Karciński i Gabriela Baniak z kl. IIa, Szczepan Kwaśny i Magdalena Kierońska  z kl. Ic, Krzysztof Kurdziel i Julia Karnia z kl. Ib, Julia Sanek i Paula Bajorek z kl. Ia oraz Oliwia Żaba i Adrian Wójcik z kl. VIb.

Przedsięwzięciu towarzyszyła prezentacja multimedialna o Sienkiewiczu, jego twórczości, o samym „Quo vadis”, wzbogacona licznymi zdjęciami z polskiej wersji kinowej w reżyserii Jerzego Kawalerowicza oraz wykonaniem muzycznym „Quo Vadis Domine” Michała Bajora. Pokaz i czytanie uzupełniały się, umożliwiając uczniom lepszy odbiór trudnego przecież utworu.

Chętnych do głośnego czytania było zdecydowanie więcej, ale ograniczenie czasowe piątkowego wydarzenia nie pozwoliło im na uczestnictwo. Nie zmienia to faktu, że wszyscy winniśmy znajdować kilka chwil dziennie na dobrą lekturę poza organizowanymi akcjami, powinniśmy czytać w domu dzieciom, a dzieci dorosłym i wtedy, kiedy mamy ochotę na serial albo grę komputerową, pamiętając, że istnieją różne formy spędzania czasu wolnego, a książka może przynieść tyle radości i wiedzy.

D. Sowa