Grupa 2

Wychowawca: Beata Matuszewska

Piątek – 16.04.2021 r.

Witajcie przedszkolaki ! Dzisiaj opowiem Wam o gwiazdach.

Wysłuchajcie wierszyka D . Gellner  pt; ” Gwiazda „

Gwiazda z miną uśmiechniętą

tupie w górze złota pietą

Bez latarki i bez świeczki

chodzi nocą na wycieczki.

Chodzi, chodzi aż do rana,

no i świeci sobie sama!

Rozmowa na temat wiersza:

– Co robi gwiazda?

– Kiedy na niebie widzimy gwiazdy?

– Po dniu mamy noc, a po nocy…? Oglądnijcie filmik !

Gdy patrzy się na niebo w nocy, można zobaczyć wiele gwiazd. Przypominają one niewielkie światełka, które delikatnie drgają. Pomyślcie, że leżycie na trawie! Spójrzcie w górę! Wyciągnijcie przed siebie dłonie! Wyobraźcie sobie, że są one gwiazdami. Poruszajcie palcami! Czy nie stały się one podobne do gwiazd? Czy nie wydaje się, że one migocą?

Podobno, jeśli ktoś zobaczy spadającą gwiazdę, może liczyć na to, że spełni się jego życzenie. Wy na pewno też. Czy zdążylibyście wypowiedzieć życzenie, zanim gwiazda spadnie na Ziemię? Przekonajmy się!  Czasem na niebie pojawia się kometa. Jej przednia część przypomina gwiazdę. Za nią ciągnie się długi, srebrzystoniebieski ogon. Wyobraźcie sobie, co stałoby się, gdyby niektóre gwiazdy połączono liniami! Tak! Wtedy na niebie powstałyby rysunki.

Przyznacie sami, że niebo pełne gwiazd jest niesamowite! Piękne! Wieczorem, zanim położysz się spać, spójrz w niebo, a sam dostrzeżesz gwiazdozbiór Wielkiej Niedźwiedzicy. Powiem Wam w sekrecie, że jest jeszcze Mały Wóz z najjaśniejszą Gwiazdą Polarną. Obserwujcie  niebo! Powodzenia!

Czwartek – 15.04.2021 r.

Witajcie przedszkolaki ! Każdy z Was chciałby na pewno wybrać się w podróż w,, nieznane”!

Tak wygląda wszechświat. Niesamowity, daleki kosmos jest ogromny i niezbadany!

Księżyc jest kosmicznym towarzyszem Ziemi, jest jedynym, stałym satelitą naszej planety. Obrót Księżyca wokół własnej osi, trwa tyle samo co obrót wokół Ziemi, przez co widzimy cały czas tylko jedną jego stronę.  Ludzie często sądzą, że Księżyc świeci tylko nocą, ale przecież nierzadko widać go wyraźnie w ciągu dnia.

Księżyc to jedyne ciało niebieskie, do którego podróżowali i na którym wylądowali ludzie. Do tej pory na księżycowym globie stanęło dwunastu astronautów. Zobacz historyczny moment lądowania na Księżycu! –  film. Pierwszym człowiekiem, który wylądował na Księżycu był Neil Armstrong .

Czy wiecie jakie są rodzaje statków kosmicznych? To; rakieta, kapsuła, wahadłowiec, samolot kosmiczny, sztuczna satelita.

Teraz proponuję wykonanie rakiety .Jak ją zrobić?

.Rakieta księżycowa Orion 7 z rolki po papierze toaletowym.

Aby skonstruować nowoczesną rakietę księżycową Orion 7 dzieci należy przygotować rolkę po papierze toaletowym i okleić ją dookoła bibułą. Z jednej strony bibuła powinna być nieco dłuższa, po sklejeniu będzie to dziób kosmicznego statku. Wycięte z czerwonej i żółtej bibuły paski po przyklejeniu z drugiej strony, (od środka), imitować będą płomienie silnika, powstające podczas startu maszyny. Wycięte z kolorowego papieru okręgi to okna rakiety, trójkątne skrzydła mają z kolei stabilizować jej lot podczas startu i lądowania.

Teraz poruszamy się troszeczkę.

Zabawa „Hop!”
Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło: Hop! – podskakuje obunóż, a potem maszeruje dalej.

Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięki?”
Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez metalowe przedmioty, np.: monety, klucze, łyżki, pokrywki. Rodzic pokazuje zgromadzone przedmioty. Dziecko je nazywa, określa, do czego służą.

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rakieta”.
Dziecko siada na piętach, dłonie trzyma na udach. Na słowa Rodzica: Uruchamiamy rakietę, zaczyna uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręci rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciąga ręce do góry i głośno krzyczy: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy.

Zadanie w książeczkach -karta pracy nr.27.

Do jutra !

Środa – 14.04.2021 r.

Dzień dobry! Dzisiaj wybierzemy się w podróż na zieloną planetę .  

Podróż rozpoczniemy od porannej rozgrzewki z kosmiczną żabką:

Ćwiczenia wizualizacyjne „Wyprawa na zieloną planetę”.

A teraz usiądźcie na krzesełku symbolizującym rakietę i posłuchajcie opowiadania:

Witam was na pokładzie statku kosmicznego. Zapraszam was w niezwykłą podróż – na zieloną planetę. Zapnijcie pasy. Ruszamy. Statek wznosi się coraz wyżej i wyżej. Ziemia robi się coraz mniejsza… Jaka ona błękitna! Ale, ale, czujecie? Robicie się coraz lżejsi. To dziwne uczucie to stan nieważkości – unosicie się w powietrzu, jakby pływacie w nim. Widzicie na zewnątrz ciemność kosmosu, którą rozświetlają migoczące gwiazdy. Zapadacie w sen, który będzie trwał kilka lat, ale dla was to tylko chwila.
Budzicie się. Statek kosmiczny zbliża się do zielonej planety. Patrzycie w zachwycie na zbliżającą się planetę. Serce wam bije mocno. Oto cel naszej wyprawy. Na planecie jest życie. Lądujecie. Otacza was uśmiechnięty tłum. Czy przyjmą was życzliwie? Jak wyglądają mieszkańcy zielonej planety? Czy są podobni do was? Jak wygląda życie na planecie?

Rodzic przerywa opowieść i pyta:

– Jak nazywała się planeta?
– Jak mogli wyglądać mieszkańcy zielonej planety?

Wychodzicie ze statku. Witają was tłumy uśmiechniętych twarzy, ludzkich twarzy, tylko… zielonych. Co za ulga! Zwiedzacie planetę. Jest taka podobna do Ziemi, tylko wszystko jest zielone.
Wracacie na Ziemię, szczęśliwi, że gdzieś jest życie podobne do naszego.

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rakieta”.
Dziecko siada na piętach, dłonie trzyma na udach. Na słowa Rodzica: Uruchamiamy rakietę, zaczyna uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręci rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciąga ręce do góry i głośno krzyczy: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy.

Taniec przy piosence „Ufoludek”:

Czy wiecie jak porozumiewają się ufoludki ? Mają swój język, a brzmi on tak;

powtórzcie za mamusią – re ra ru ro ry , sza szo szy sze szu , resz rasz rusz rasz,

nasz pasz busz pusz lub: umafomaludmakima (ufoludki), UmaFOma (UFO

  „Życie na zielonej planecie” – wykonanie rysunku zieloną kredką.

Do jutra !

Wtorek – 13.04.2021 r.

Witajcie przedszkolaki! Zapraszam Was do zabawy ruchowej ”Podróż po planetach”.

Słyszeliście kiedyś o UFO ? To niezidentyfikowany obiekt latający! Podobno ktoś go kiedyś widział! Budzi on zaciekawienie i strach .  Wysłuchajcie teraz opowiadania D. Wawiłow, N. Usenko „UFO”.

Pewnego razu wróżka Laurencja wybrała się do parku na poranny spacerek.
– Jejku! – zawołała nagle i stanęła jak wryta. – Śni mi się czy co? Na polance stoi ogromny talerz! Cały biały w różowe kwiatki. Skąd on się tu wziął?
– Przyleciał – mruknęła papuga Klarcia.
– Telewizji nie oglądasz czy co? To nie jest zwykły talerz, tylko latający. Nazywa się UFO.
– A kto to są te małe kolorowe, co na nim siedzą?
– Ufoludki, oczywiście. Zobacz, jak płaczą. Chyba mają kłopoty.
– No to chodźmy im pomóc! – zawołała Laurencja.
Ufoludki na ich widok ucieszyły się okropnie i zaczęły pokazywać coś na migi.
– Zepsuły im się baterrryjki – przetłumaczyła Klarcia. – Nie mogą lecieć dalej.
– To ja im takie bateryjki wyczaruję! – Laurencja podniosła swoją czarodziejską różdżkę. Niestety, za pierwszym razem wyczarowały się jej ogórki. Za drugim – kręgle. A za trzecim – maszynka do golenia.
– Chyba się nie znam na bateryjkach – westchnęła Laurencja. – W szkole czarownic zawsze miałam pałę z fizyki.
Ufoludki płakały coraz głośniej i wyrywały sobie z głów czerwone włosy. Laurencja też zaczęła chlipać.
– Przestań się mazać! – rozzłościła się Klarcia. – Rrrusz głową!
– Już wiem! – zawołała Laurencja i puknęła się różdżką w czoło.
W jednej chwili z dwu stron talerza wyrosły wielkie nietoperzowe skrzydła, a z trzeciej – puszysty lisi ogon.
– Pip, pip, kuraa! – wrzasnęły ufoludki i skoczyły do talerza. – Pęki, pęki, pa, pa!
– To na pewno znaczy: „Hip, hip, hurra” i „Dzięki, dzięki” – wyjaśniła Klarcia.
– A „pa, pa” – to sama wiesz.
W chwilę później talerz, machając skrzydłami i powiewając ogonem, zniknął w chmurach.
– Tym razem naprawdę ci się udało – powiedziała Klarcia. – Jesteś zupełnie dobrą czarownicą.
– No myślę – odparła Laurencja i zdarła nos do góry.

Rozmowa na temat opowiadania.

– Co spotkała wróżka Laurencja w parku?
– Jak wyglądało UFO?
– Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?
– Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?
– Jak zakończyła się ta historia?

Nauka rymowanki o ufoludkach:

Ufoludki, ufoludki

to zielone, małe ludki

Powtarzajcie rymowankę (wspólnie z mamusią)  różnym natężeniem głosu, raz cicho (gdy trzymamy palec na ustach) i głośno (gdy podnosimy ręce)

A teraz bardzo proszę nauczcie się tej rymowanki na pamięć, potem spróbujcie narysować ufoludka według  rymowanki. Udało się brawo!

Do zobaczenia!

Poniedziałek – 12.04.2021 r.

Witajcie przedszkolaki!

Bardzo się cieszę, że dzielnie pracujecie w domu. Co u Was słychać? W  jakich jesteście humorach? Jestem bardzo ciekawa. Tęsknię za Wami i nie mogę się doczekać, kiedy się zobaczymy.

Dzisiaj chcę Was zabrać w daleki, kosmiczny wszechświat.

Na początek przywitamy się kosmicznym uściskiem przyjaźni. Czy coś Wam to przypomina? Na pewno pamiętacie naszą iskierkę przyjaźni. Wyobraźcie sobie, że jesteśmy teraz w naszej sali, robimy wielkie koło, trzymamy się za ręce i przekazujemy sobie uścisk przyjaźni. Zaraz wyruszymy w kosmiczną, fascynującą podróż.

 „W Układzie Słonecznym”- oglądnijcie animację opisującą charakterystykę każdej z planet.

   Spróbujcie odpowiedzieć na pytania;     

 -Czym różnią się planety?

-Jak nazywa się najmniejsza z planet?                                                                                            

-Która z planet kręci się najszybciej?

-Która planeta tworzy huragany?

 „Kosmiczne zagadki”.

 Kiedy nocą słońca, nie ma już na niebie, świeci całym sobą, lub kawałkiem siebie. (Księżyc)

Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca. Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie? To tajemnica. (kometa)

Bardzo mu dobrze się wiedzie, do pracy rakietą jedzie – na podbój kosmosu, planet i w galaktyki nieznane. (kosmonauta)

Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samoloty. (rakieta)

Lot na Księżyc – opowieść ruchowa.

 – Przygotowujemy się do lotu na księżyc

. – Wkładamy kombinezon, który uchroni nas przed niską lub wysoką temperaturą (wykonujemy ruch suwaka sssssssssssss….),

 – zakładamy specjalne buty ( tup, tup).

 – Idziemy do rakiety ( tup, tup, tup),

 – otwieramy właz do rakiety ( klaskanie językiem)

– Wskakujemy do środka( hop).

 – Zamykamy właz ( klaskanie językiem).

– Siadamy na fotelu ( siup).

 – Zapinamy pasy ( klap).

– Zanim wystartujemy należy zapłacić za podróż, nasz lot będzie kosztował jeden szeroki uśmiech, kto chce lecieć z nami ładnie się uśmiecha.

 – Odpalamy silniki – siedząc na podłodze okręcamy się wokół własnej osi i odliczamy, a na hasło start podnosimy wysoko ręce. 5, 4, 3, 2, 1…. Start!

Kosmos

  Propozycja pracy, którą możesz wykonać na czarnej kartce, wykorzystując niepotrzebną płytę CD. Dostępnymi materiałami plastycznymi ozdabiamy pozostałą przestrzeń. Planety, gwiazdy i inne obiekty kosmiczne można wykonać przy użyciu: brokatu, żelopisów, folii aluminiowej, cekin, kształtów z kolorowego papieru wg własnego pomysłu.

POWODZENIA!

Skip to content