google-site-verification=S1Y8kZyNJcFvCxJg7KkD7yNq6dc6FXecelmpqwyZOoA

Grupa 6

Wychowawca: Sylwia Ligęza

Piątek – 16.04.2021 r.

1.Witajcie Kochani! dzisiejsze zajęcia zaczynamy od muzycznej rozgrzewki zapraszam.

2. Dzisiaj wprowadzimy i zapamiętamy literę f jak fotel. Podzielcie wyraz fotel na sylaby (możecie wyklaskać lub wytupać), na głoski -policzcie je, oraz postarajcie się wyodrębnić samogłoski -kolor czerwony i spółgłoski -kolor niebieski. Pomoże Wam w tym poniższa prezentacja. Zachęcam Was również do analizy innych wyrazów np. Franek -pamiętamy, że imiona piszemy z dużej litery!

Zachęcam Was, abyście w swojej ulubionej książeczce wyszukali jak najwięcej wyrazów z literka f,F (szukajcie wyrazów z literka f,F na początku, w środku oraz na końcu). Pamiętajcie o kartach pracy Odkrywamy siebie. Litery i liczby, s.80

3. Proponuję Wam zabawę GDZIE JEST F? Wykorzystajcie do tej zabawy guziki i koraliki. Rodzic wypowiada proste słowo zawierające głoskę f (na początku, w środku, na końcu). Waszym zadaniem jest policzenie i ułożenie na stole tyle guzików, ile słyszycie głosek, ale w miejscu głoski f- zamiast guziczka ułóżcie koralik.

4. Zabawa relaksacyjna „ Nieznana planeta”.

Połóżcie się wygodnie na dywanie poproście rodziców, aby włączyły wam muzykę relaksacyjną i wyobraźcie sobie, że odbywacie lot na nieodkrytą jeszcze planetę „ lądujecie

 i zwiedzacie” ją. Wyobraźcie sobie jak ona wygląda a po powrocie do przedszkola opowiecie nam o niej.

 4. W wolnej chwili proponuje kilka zabaw badawczych oto one;

– W Kosmos można udać się rakietą. Rakieta to taki pojazd kosmiczny z silnikiem odrzutowym. Napełnij balon powietrzem, nie zawiązuj tylko puść rzucając w górę, strumień wyrzucanego powietrza napędza przedmiot balon, na tej zasadzie działa silnik odrzutowy.

– Kosmonauci żeby zwiedzać zakątki kosmosu muszą mieć odpowiedni kombinezon i kask. Człowiekowi do życia potrzebny jest tlen, dlatego w kosmosie muszą mieć hełmy, żeby oddychać. Kolejną zabawę robimy tylko w obecności osoby dorosłej, świeczka na talerzyku rodzic ją zapala, zapaloną świeczkę przykrywasz szklanką lub słoikiem. Świeczka gaśnie, żeby się paliła musi mieć tlen.

– Księżyc to ciało niebieskie pokryte szarym pyłem, wydaje się nam, że Księżyc świeci w nocy ale tak nie jest. Piłkę owiń folią aluminiową, na owiniętą piłkę kierujesz światło np. latarki wydaje nam się, że piłka się świeci ona tylko odbija światło, podobnie jest z księżycem-  nie świeci własnym światłem tylko odbija światło od słońca.

Jestem ciekawa jak Wam poszło, opowiecie mi osobiście w przedszkolu ! 🙂

Pozdrawiam. Miłego weekendu!

Czwartek – 15.04.2021 r.

Temat: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

Witajcie Kochani.

Dzisiaj dowiecie się skąd się bierze dzień a skąd noc i dlaczego, gdy patrzymy na księżyc to raz przypomina nam rogalika a innym razem bułeczkę.

Zapraszam!

  1. Zabawa dydaktyczna „Dzień i noc”.

To jest globus czyli model Ziemi na której mieszkamy. Jeżeli macie go w domu to wykorzystamy go do doświadczenia a jeżeli nie to weźcie piłkę oraz latarkę, która będzie „słońcem”. Teraz zakręćcie globusem żeby się ruszał i skierujcie na niego światło latarki. Nasza kula ziemska ciągle się kręci, nie tylko wokół słońca, ale również Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

  1. Kosmiczne zabawy matematyczne – rozwiążcie poniższe zadania
  2. „Ile rakiet poleciało w kosmos”

https://www.kubusiowakraina.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ile-rakier-polecia%C5%82o-w-kosmos.pdf

  • „Kosmiczne działania”

https://www.kubusiowakraina.pl/wp-content/uploads/2020/04/Kosmiczne-dzia%C5%82ania-matematyczne.pdf

3. Zabawa „Krążymy po orbitach” – Rodzic układa duże leniwe ósemki ze skakanek lub ze sznurka. Dziecko chodzi po nich stopa za stopą.

  • Pogadanka – „Fazy księżyca”

Oglądnijcie teraz zdjęcia Księżyca w różnych fazach. A Rodzica proszę o przeczytanie  dziecku ciekawostek dotyczących księżyca:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=73

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Polak Mirosław Hermaszewski wylądował na księżycu w 1978 roku.  Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

To już wiecie dlaczego księżyc raz przypomina rogalika a innym razem bułeczkę.

  • Słuchanie muzyki instrumentalnej – „KOSMICZNE OPOWIADANIA” Marka Bilińskiego
  • Halo tu Ziemia wracamy do kart pracy cz.3 str.74-75

Pozdrawiam!

Środa – 14.04.2021 r.

Temat dnia: Przybysze z kosmosu.

Na początek zapraszam na spotkanie z ufoludkiem, posłuchajcie rymowanki.

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

 Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać inne kraje.

Rozmowa z dzieckiem na temat:

– Czy w kosmosie możemy spotkać żywe istoty?

– Jak wg ciebie wyglądają?

– Czy potrafią się porozumiewać?

– Powiedz coś w języku kosmitów,

– Pochodź po pokoju jak ufoludek.

3. Może zechcecie stworzyć swojego własnego ufoludka, oto kilka przykładowych propozycji. Możecie nadać mu śmieszne imię. Jestem ciekawa waszych prac, czekam na zdjęcia.

4.Proponuję zabawy ruchowe przy piosence.

5. Nauka rymowanki, ruchowa interpretacja jej treści (dziecko naśladuje ruchy z rymowanki)

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsasa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada.

Ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

Pamiętajcie o uzupełnianiu Kart pracy, cz.3, str.70-72

Do jutra!

Wtorek – 13.04.2021 r.

Witajcie starszaki! Przed Wami kolejny dzień w kosmosie.

Temat dnia: W przestrzeni kosmicznej.

1.Rozmowa na temat kosmosu

Co to jest kosmos? Kosmos to inaczej wszechświat, wszystko to co nas otacza. W kosmosie krążą planety, gwiazdy. Wystarczy spojrzeć w niebo w dzień – zobaczymy słońce, w nocy – księżyc, planety, gwiazdy. My mieszkamy na jednej z planet jaką jest Ziemia.

Napiszcie teraz na kartce wyraz: KOSMOS,

podzielcie go na sylaby: KOS-MOS,

teraz na głoski: K-O-S-M-O-S

Zachęcam was teraz do obejrzenia filmu, który opowie Wam o kosmosie.Układ Słoneczny dla dzieci – 123 Edukacja

2.Wyjaśnianie pojęcia Układ Słoneczny

Obejrzyjcie teraz obrazek przedstawiający Układ Słoneczny.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html

Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet. Wymieńcie z pomocą rodzica nazwy planet i pokażcie, która planeta jest największa (Jowisz), która najmniejsza (Merkury), która znajduje się blisko Ziemi (Wenus), a która jest na samym końcu Układu Słonecznego (Neptun).

A teraz wskażcie w jakiej kolejności są planety od Słońca.  Dziecko wymienia: Pierwszy jest Merkury, drugą planetą jest Wenus, trzecia planeta to Ziemia itd. Każdą z planet opiszcie jak wygląda jaki ma kolor czy jest duża czy mała.

Wykonajcie ćwiczenia na kartach pracy cz. 3 str. 70-71        

3.Praca plastyczna – Kosmos.

Namalujcie teraz farbami kosmos. Jak Wy sobie go wobrażacie. Możecie mieszać kolory, wykorzystać kolor granatowy, niebieski, fioletowy oraz czarny. Gdy praca wyschnie dorysujcie białą lub żółtą kredką gwiazdy, planety. Można je wyciąć z papieru.

4.Zabawa ruchowa „Start rakiety”- odliczajcie 10,9,8…. Jednocześnie uderzając rękami o uda gdy wypowiecie 0 wyskoczcie w górę a potem pobiegajcie.

Powodzenia!

Poniedziałek – 12.04.2021 r.

Kochane przedszkolaki, nadszedł nowy tydzień, a wraz z nim nowe zadania. Wybieramy się w kosmiczną podróż.

1. Rozmowa na temat naszego miejsca we wszechświecie:

 – Czy wiecie gdzie mieszkamy?

– Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?

– Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?

– A gdzie znajduje się nasza planeta?

– Czy kosmos można zobaczyć?

– Co to jest kosmos?- burza mózgów.

– Co znajduje się w kosmosie?

– Jak można zobaczyć kosmos?

2. Układ słoneczny – zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego:

https://www.youtube.com/watch?v=KZzdwT4mZJk

3. Wysłuchanie wiersza Ewa Dafner ,,Układ słoneczny”

Układ Słoneczny z butów wyrywa:
SŁOŃCE i osiem planet ukrywa!
Najpierw na scenę wjeżdża MERKURY,
co ma na sobie dziwne struktury!
Potem WENUS sunie śmiało –
ta urody ma niemało!
Tuż za WENUS – stoi ZIEMIA –
na niej ciągle się coś zmienia!
MARS kolejną jest planetą –
nie pomylcie go z kometą!
Wielki JOWISZ za nim bieży –
temu podziw się należy!
Jest i SATURN w swym pierścieniu,
za JOWISZEM krąży w cieniu!
Za SATURNEM, URAN znajdziesz.
Potem NEPTUN Cię dopadnie!
NEPTUN to ostatni obiekt,
co w układzie ma swój obieg!

Rozmowa na temat wiersza, odczytywanie nazw planet, ustalenie ich właściwej kolejności. Ponumerowanie planet, przeliczenie ich i ustalenie ile jest wszystkich planet.
Chętne dzieci odczytują  nazwy planet wg kolejności od strony Słońca. Planety:

MERKURY (najmniejsza i położona najbliżej Słońca, jedna półkula jest ciągle oświetlona przez Słońce)

WENUS (jest trzecim pod względem jasności ciałem niebieskim po Słońcu i Księżycu – nazywana gwiazdą pasterzy; otoczona grubą warstwą chmur, wybuchają tam ciągle burze, bez przerwy błyska i jest bardzo gorąco)

ZIEMIA (jest jedynym miejscem we wszechświecie ,w którym występuje życie)

MARS (barwa rdzawo-czerwona, oddychanie jest niemożliwe, nie ma wody, wszystko tam jest gigantyczne)

JOWISZ (największa planeta w Układzie Słonecznym, tak wielka, że zmieściłyby się tam wszystkie planety)

SATURN (charakterystyczną cechą są pierścienie, składające się głównie z lodu i odłamków skalnych)

URAN (turkusowa barwa, w składzie ma skruszony lód i zamarzniętą wodę)

NEPTUN (najbardziej oddalona od Słońca, brat bliźniak Uranu, wieją tam wielkie wiatry)
Ustalenie liczebności planet.

4.  PLANETY zabawa z piłką
Rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie i rzucają do siebie piłkę podając nazwy planet, np. Jowisz, Ziemia, Mars…
(po złapaniu piłki podajemy pierwszą głoskę w nazwie planety i podajemy inne słowo rozpoczynające się tą samą głoska, np. Mars – M – motyl, mama, mleko)
Gdy padnie sowo „słońce” nie wolno łapać piłki, jeśli ją złapiemy musimy wykonać ćwiczenie np., trze przysiady, dwa podskoki.

Miłego dnia!