Grupa 5

Wychowawca: Renata Pypeć

Piątek – 16.04.2021 r.

TEMAT DNIA: „GWIAZDY NA NIEBIE”

Czy pamiętacie piosenkę o wiośnie, którą uczyliśmy się w przedszkolu? Przygotujcie sobie dwie wstążki lub chusteczki i zapraszam do zabawy:

A teraz posłuchajcie wiersza

 Gwiazdozbiory

Wyszła noc na ciemne niebo.
Lśniące gwiazdy rozsypała.
Z ślicznych, srebrnych, najjaśniejszych
gwiazdozbiory układała.


– Wszystkim dzieciom, na dobranoc,
Mały Wóz szybciutko zrobię
i Polarną wielką Gwiazdą
jego dyszel przyozdobię.

Ludzie często, przez lornetkę
gwiazdy z Ziemi oglądają.
Niechaj moje gwiazdozbiory
Lwa i Raka podziwiają.

Całej hucznej ich parady

I pośrodku mej planety
Już nie widać ich, niestety…

i ciekawostek o gwiazdach:

https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-gwiazdach-dla-dzieci/

A co to są gwiazdozbiory? Otóż  gwiazdy na niebie tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew, Rak.

Obejrzyj film, pt. „Gwiazdozbiory dla dzieci, zwierzęta”.

Praca plastyczna: Dzień i noc.

Przygotuj: bibułę granatowa i niebieską (zamiennie farby: granatowa i błękitna), księżyc, gwiazdy, słonce, chmury, papierowy talerzyk (lub wytnij koło z białej kartki bloku technicznego)

Sposób wykonania:
– Papierowy talerz podziel na pół
–  Jedną część wyklej granatową bibułą lub pomaluj granatową farbą. Po wyschnięciu przyklej (lub wyklej plasteliną) księżyc i gwiazdy.  Tak powstała noc.
Drugą część wyklej błękitną bibułą lub pomaluj błękitną farbą. Po wyschnięciu przyklej (lub wyklej plasteliną) słońce i chmury.  Tak powstał dzień.

Życzę Wam miłego weekendu 🙂

Czwartek – 15.04.2021 r.

TEMAT DNIA: „KIEDY JEST DZIEŃ, A KIEDY NOC? ”

1. Zabawa muzyczno-ruchowa.

WF w domu. Odc.3 KIDS:

ZUMBA KIDS – Electronic Song – Minions:

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

2. Karta pracy, cz.3, str.74.

− Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.

3. Posłuchaj rymowanki, wykonaj polecenia zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.                      

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

4. Wykonaj obliczenia. Wynik połącz z odpowiednią cyfrą w ramce pod obrazkami.

5. Karta pracy, cz.3, str.75.

− Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

6. Wysłuchaj wiersza, pt. „ Halo, tu mówi Ziemia”

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,                          – Dobranoc! – wołam.

wielka, okrągła jak balonik.                                      – Dzień dobry! – wołam,

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,                      to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

a z tamtej – nocy cień przesłonił.                               A oprócz tego wciąż, bez końca,

Gdy jedna strona jest oświetlona,                              muszę się kręcić wokół Słońca.

to zaciemniona jest druga strona.                              Nigdyście jeszcze nie widzieli

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,                              takiej olbrzymiej karuzeli!

a spać się kładą Amerykanie.                                              Bo trzeba mi całego roku,

Właśnie!                                                                     ażeby Słońce obiec wokół.

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Nasza Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje

24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur.

Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy.

Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

Obejrzyj film, pt.”Paxi – Dzień, noc i pory roku”

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

7. Karta pracy, cz. 3, nr 76.

− Przeczytaj podpisy umieszczone pod zdjęciami.

Odszukaj w naklejkach takie same wyrazy.

Naklej je w odpowiednich miejscach.

− Dokończ rysunek. Pokoloruj go.

8. Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem

w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc, to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972).

Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano).

Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca.

Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca. W tej pozycji cała strona Księżyca widoczna z Ziemi jest w cieniu, wobec czego Księżyc nie jest widoczny gołym okiem.

Sprawdźcie, czy dzisiejszej nocy na niebie widoczny będzie księżyc 🙂

Środa – 14.04.2021 r.

TEMAT DNIA: „PRZYBYSZE Z KOSMOSU”

1. Zabawa muzyczno-ruchowa.

Taniec ZYGZAG, Wygibasy TV:

W-f w domu, ćwiczenia z butelką wody:

https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4

2. Wysłuchajcie rymowanki:

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać różne kraje.

Zastanów się i odpowiedz na pytanie:

– Czy w kosmosie można spotkać inne istoty?

– Opisz ich wygląd.

3. Karta pracy, cz.3, str.71

–  Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka.

–  Rysuj po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

Karta pracy, cz.3, str. 72

– Pokolorujcie pola na wskazane kolory.

4. Posłuchaj uważnie piosenki, pt. Piosenka na podróże (Domisie) i odpowiedz na pytanie:

– Czym można podróżować?

– Kogo nazywamy odkrywcą?

https://www.youtube.com/watch?v=RPUHNdLQSuE

Odkrywca, to osoba która po raz pierwszy w historii ogłosiła istnienie czegoś.

5. Zabawa muzyczno-ruchowa „Podróż po planetach”:

6. Wiem, że macie wielką wyobraźnię, dlatego proponuję wykonanie ufoludka wg własnych pomysłów. Możecie do tego wykorzystać różnorodne materiały.

Do pracy! Powodzenia!

Oto przykładowe prace:

Wtorek – 13.04.2021 r.

TEMAT DNIA: „W przestrzeni kosmicznej”

Temat, którym będziemy zajmować się w tym tygodniu dotyczy kosmosu, o którym ( jak zdążyłam się zorientować) macie dużo wiadomości.

Zapraszam do oglądnięcia filmu z podkładem muzycznym, pt.: „Planety”.

Mam nadzieję, że filmik Wam się spodobał i dowiedzieliście się czegoś nowego i ciekawego.

Teraz pora poznać naszą ostatnią liczbę-10.

„Dziesiątka” – wprowadzenie liczby 10 i jej zapisu cyfrowego.

Korzystając z poniższej planszy przeliczcie tylko przebiśniegi (9) . Dziecko przelicza kwiaty. Następnie rodzic pyta ile jest tulipanów? (1).  Dziecko liczy wszystkie kwiatki (10-  rodzic pokazuje liczbę). Pytamy dziecko z ilu i jakich cyfr składa się liczba 10 i wyjaśniamy, że jest to liczba dwucyfrowa.

Nauka pisania liczby 10.
Rodzic demonstruje sposób pisania liczby ( książka Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 63) najpierw po śladzie, a potem samodzielnie. Wykonajcie ćwiczenia na str.62-63.

Przedstawienie liczby 10 w aspekcie kardynalnym.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko ma za zadanie uważnie słuchać, ponieważ będą pytania odnośnie wiersza 🙂

„Kwiaty w ogrodzie”

Dziesięć kwiatów rośnie w ogrodzie
w donicach pięknych, nowych.
A nad kwiatami lata dziesięć,
motyli kolorowych.
Dziesięć kropelek deszczu spadło,
po jednej na każdy kwiatek.
– O jak przyjemnie i jak miło –
odezwał się mały bratek.

Rozmowa na temat wiersza:
– Ile kwiatów rośnie w ogrodzie?
– Jakie są donice w których rosną kwiaty?
– Ile motyli lata nad kwiatami?
– Ile kropli deszczu spadło?
– po ile kropel spadło na każdy kwiatek?

Rodzic prosi dziecko by narysowało na kartce 10 różnych, kolorowych kwiatków.

Następnie dziecko liczy (należy zwrócić uwagę by dziecko zaczynało od lewej strony i wskazywało palcem dany kwiatek) używając liczebników porządkowych: np. pierwszy kwiatek jest koloru czerwonego, drugi kwiatek jest koloru żółtego, trzeci kwiatek jest koloru białego itd.

9. Dodatkowe zadania dla chętnych- policz:

Poniedziałek – 12.04.2021 r.

TEMAT DNIA: „NA PLANECIE CHUSTOLANDIA”

Witam Was serdecznie po zapewne udanym sobotnio-niedzielnym odpoczynku. Rozpoczynamy nowy tydzień, zaczynamy:

1. Gimnastyka poranna:

2. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni –

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

Odpowiedz na pytania:

– o jakim miesiącu jest mowa w wierszu?

– przypomnij nazwę miesiąca, który występował przed kwietniem, i który nastąpi po nim-wymień nazwy wszystkich miesięcy w odpowiedniej kolejności

Przysłowie: Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata, oznacza, że kwiecień jest takim miesiącem, w którym jest kilka dni ciepłych i kilka zimnych, o czym sami mogliśmy się już przekonać.

3. Zabawy i ćwiczenia z literą F,f.

Obejrzyj film o spółgłosce „F”:

Podziel na sylaby i głoski słowo:

FARBY: FAR-BY, F A R B Y

Podaj przykłady słów rozpoczynających się na głoskę f (fajka, flaga, Filip,..), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy, ..) oraz na końcu (elf, kilof, traf, ..)

Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=_9bFunWBSjg

4. Karty pracy Odkrywam siebie. Litery i liczby, s.80.

Pokoloruj rysunek. Odczytaj wyraz. Pokoloruj okienka na odpowiednie kolory (miejsce samogłoski na kolor czerwony, a spółgłoski na kolor niebieski). Odczytaj sylaby i wyrazy.

Uzupełnij ćwiczenia na str. 80 i 104.

5. Przeczytaj tekst na str. 81.

6. Strona 82: odczytaj wyrazy z podanych sylab.

Rozwiąż krzyżówkę: nazwij zdjęcia. Odszukaj na końcu książki kartoniki z literami tworzącymi   te nazwy (szukaj liter oznaczonych liczbą 82). Wytnij je, ułóż z nich wyraz, a następnie przyklej w odpowiednich okienkach krzyżówki. Odczytaj hasło.

Na dziś to tyle. Życzę Wam miłego dnia 🙂

Skip to content